Początek, czyli co musisz wiedzieć
Nie będę, tutaj rozpisywał szczegółów działania tegóż
programu, celem jest po prostu szybkie i proste zrozumienie kilku
faktów jak ten program działa, tak żeby każdy mógł po krótkim
poradniku tworzyć własne figury/procedury itp. Zacznijmy od
tego, że nikt nie każe wam znać komend na pamięć, gdyż
zawsze możecie je sobie sprawdzićw programie w liście
procedur. Powinniście pamiętać tylko 2 ( w sumie to 4 ) które
są banalne i wykorzystywane wszędzie. Tak więc: np - od naprzód,
przesuwamy żółwia do przodu. Używamy tego w sposób następujący:
np 20 - i żółw porusza się do przodu rysując kreskę o
długości 20 mm.
Analogicznie działa ws - czyli skrót od wstecz. Żółw
"cofa się" rysując kreskę nie zmieniając swojego
obrotu. Oto co pokaże nam się po wpisaniu ws 20.
Kolejne 2, to pw ( od prawo ) oraz lw ( lewo ). Powodują one
skręcenie żółwia, jego kierunku o daną ilość stopni w
lewo, lub prawo. Nie ma co więcej tłumaczyć, gdyż to już
praktycznie wystarczy do większości waszych zadań :)
Czy to już wszystko? Otóż, teoretycznie tak, jednakże
praktycznie - nie. Więkoszość figur nie powinna już sprawić
problemów, jednak i tak zaraz postaram się przedstawić jak
rysować niektóre z nich. Aby narysować cokolwiek,po prostu
trzeba znać podstawy matematyki, oraz mieć trochę wyobra?ni.
Ewentualnie posiadać kartkę i długopis i rozrysować sobie
całą sytuację. Zacznijmy od czegoś najprostszego - kwadratu.
Kwadrat
Co wiemy o kwadracie ? Wszystkie jego boki są równe i ma
wszystkie kąty proste. Tak więc używając już
poznanych 4 komend jesteśmy wstanie go napisać. Da się to
przyśpieszyć stosując funkcję "powtórz X [ komendy
]". Przykład -> "Powtórz 2 [ np 50 pw 90 ]",
jest równoznaczne z "np 50 pw 90 np 50 pw 90". Całkiem
proste ? Łatwo się można domyślić że wywołanie procedury
"powtórz 4 [ np 50 pw 90 ]" narysuje nam kwadrat. :)
Prostokąt
W takim razie może prostokąt ? Co wiemy o prostokącie ? Ma
razem 4 boki, po 2 są równej długości, i wszystkie kąty to
kąty 90 stopni. Tak więc do dzieła.:) Program znowu jedyne co
będzie robił to: porusz się o długość "a", obróć
o 90 stopni, porusz o długość "b",obróć o 90
stopni,porusz o długość "a, obróć o 90 stopni, porusz o
długość "b". I to wszystko :)
Trójkąt równoboczny
To teraz we?my się za coś bardziej ambitnego: Trójkąt równoboczny.
Co wiemy o trojkącie? Posiada 3 boki równej długości,
i 3 takie same kąty ( dokładnie 60 stopni. Przejd?my do
tworzenia. Chciałbym tutaj podkreślić, że kiedy piszecie
procedury warto cały czas sprawdzać co wam wychodzi, po prostu
wywoływać i mazać, wywoływać i mazać. Tak przynajmniej
wiecie czy gdzieś nie wkradł się błąd.
Koło
Koło w Logo Komeniuszu to jedna z troszku trudniejszych rzeczy,
lecz jak zawsze w matematyce opiera się ona na wzorach, czyli
wszystko jest do zrobienia. Wzór który polecam wam stosować na
narysowanie najprostszego koła to "powtórz 360 [ np 1 pw 1
]". Cóż to zrobi pokaże wam rysunek poniżej.
Procedura powtórz, wykonuje "naprzód 1 obrót o 1 stopień
w prawo" 360 razy. Czemu tak? Koło ma 360 stopni. My
każemy żółwiowi przesuwać się o jeden po czym skręcać o
jeden stopień w prawo i tak 360 razy. Żółw zatoczy koło, o
co nam chodziło. Co zrobi gdy zmienimy "np 1" na
"np 2" ? Zwiększymy rozmiar naszego koła. Jednakże
czasem potrzeba bardziej skomplikowanych obliczeń jeśli np.
chcemy rzutować jakąś figurę której znamy tylko bok, a
chcemy rysować dokładnie, i to też już np. nie pełnym
kołem, a półkolem ? Pamiętajcie wzór na obwód całego koła
to 2*PI*r ( gdzie r to promień, a PI to stała ~3,14 ). Wiadomo
kółko potrafi narysować każdy, ale przenalizujcie poniższy
przykład.
Myślę, że nic skomplikowanego tu nie ma, narysowanie 3/4
koła, to po prostu 360 stopni * 3/4 = 270 stopni. Potem po
prostu skręcenie żółwia i poruszenie się do przodu. Koła
każdy może rysować po swojemu, jeśli jednak potrzebujecie
dokładne ich promienie ( z jakichśtam powodów ) po prostu
zapamiętajcie jeden wzór, i nie bójcie się mnożenia przez
PI, czy używania liczb po przecinku.