Początek, czyli co musisz wiedzieć
Nie będę, tutaj rozpisywał szczegółów działania tegóż programu, celem jest po prostu szybkie i proste zrozumienie kilku faktów jak ten program działa, tak żeby każdy mógł po krótkim poradniku tworzyć własne figury/procedury itp. Zacznijmy od tego, że nikt nie każe wam znać komend na pamięć, gdyż zawsze możecie je sobie sprawdzićw programie w liście procedur. Powinniście pamiętać tylko 2 ( w sumie to 4 ) które są banalne i wykorzystywane wszędzie. Tak więc: np - od naprzód, przesuwamy żółwia do przodu. Używamy tego w sposób następujący: np 20 - i żółw porusza się do przodu rysując kreskę o długości 20 mm.
poradnik
Analogicznie działa ws - czyli skrót od wstecz. Żółw "cofa się" rysując kreskę nie zmieniając swojego obrotu. Oto co pokaże nam się po wpisaniu ws 20.
poradnik
Kolejne 2, to pw ( od prawo ) oraz lw ( lewo ). Powodują one skręcenie żółwia, jego kierunku o daną ilość stopni w lewo, lub prawo. Nie ma co więcej tłumaczyć, gdyż to już praktycznie wystarczy do większości waszych zadań :)
poradnik
Czy to już wszystko? Otóż, teoretycznie tak, jednakże praktycznie - nie. Więkoszość figur nie powinna już sprawić problemów, jednak i tak zaraz postaram się przedstawić jak rysować niektóre z nich. Aby narysować cokolwiek,po prostu trzeba znać podstawy matematyki, oraz mieć trochę wyobra?ni. Ewentualnie posiadać kartkę i długopis i rozrysować sobie całą sytuację. Zacznijmy od czegoś najprostszego - kwadratu.


Kwadrat
Co wiemy o kwadracie ? Wszystkie jego boki są równe i ma wszystkie kąty proste. Tak więc używając już poznanych 4 komend jesteśmy wstanie go napisać. Da się to przyśpieszyć stosując funkcję "powtórz X [ komendy ]". Przykład -> "Powtórz 2 [ np 50 pw 90 ]", jest równoznaczne z "np 50 pw 90 np 50 pw 90". Całkiem proste ? Łatwo się można domyślić że wywołanie procedury "powtórz 4 [ np 50 pw 90 ]" narysuje nam kwadrat. :)

poradnik


Prostokąt
W takim razie może prostokąt ? Co wiemy o prostokącie ? Ma razem 4 boki, po 2 są równej długości, i wszystkie kąty to kąty 90 stopni. Tak więc do dzieła.:) Program znowu jedyne co będzie robił to: porusz się o długość "a", obróć o 90 stopni, porusz o długość "b",obróć o 90 stopni,porusz o długość "a, obróć o 90 stopni, porusz o długość "b". I to wszystko :)

poradnik


Trójkąt równoboczny
To teraz we?my się za coś bardziej ambitnego: Trójkąt równoboczny. Co wiemy o trojkącie? Posiada 3 boki równej długości, i 3 takie same kąty ( dokładnie 60 stopni. Przejd?my do tworzenia. Chciałbym tutaj podkreślić, że kiedy piszecie procedury warto cały czas sprawdzać co wam wychodzi, po prostu wywoływać i mazać, wywoływać i mazać. Tak przynajmniej wiecie czy gdzieś nie wkradł się błąd.
poradnik

Koło
Koło w Logo Komeniuszu to jedna z troszku trudniejszych rzeczy, lecz jak zawsze w matematyce opiera się ona na wzorach, czyli wszystko jest do zrobienia. Wzór który polecam wam stosować na narysowanie najprostszego koła to "powtórz 360 [ np 1 pw 1 ]". Cóż to zrobi pokaże wam rysunek poniżej.
poradnik
Procedura powtórz, wykonuje "naprzód 1 obrót o 1 stopień w prawo" 360 razy. Czemu tak? Koło ma 360 stopni. My każemy żółwiowi przesuwać się o jeden po czym skręcać o jeden stopień w prawo i tak 360 razy. Żółw zatoczy koło, o co nam chodziło. Co zrobi gdy zmienimy "np 1" na "np 2" ? Zwiększymy rozmiar naszego koła. Jednakże czasem potrzeba bardziej skomplikowanych obliczeń jeśli np. chcemy rzutować jakąś figurę której znamy tylko bok, a chcemy rysować dokładnie, i to też już np. nie pełnym kołem, a półkolem ? Pamiętajcie wzór na obwód całego koła to 2*PI*r ( gdzie r to promień, a PI to stała ~3,14 ). Wiadomo kółko potrafi narysować każdy, ale przenalizujcie poniższy przykład.
poradnik
Myślę, że nic skomplikowanego tu nie ma, narysowanie 3/4 koła, to po prostu 360 stopni * 3/4 = 270 stopni. Potem po prostu skręcenie żółwia i poruszenie się do przodu. Koła każdy może rysować po swojemu, jeśli jednak potrzebujecie dokładne ich promienie ( z jakichśtam powodów ) po prostu zapamiętajcie jeden wzór, i nie bójcie się mnożenia przez PI, czy używania liczb po przecinku.
poradnik

Powrót